Martin Andersson på Sydsvenskan svarar

"Hej Marcus, man kanske kan säga att vi väljer serier efter en kvalitetskontroll i första hand och popularitet i andra men att vi väljer bort i omvänd ordning. Vi har ingen serie som är så populär bland våra äldre läsare som just Laban. När vi tog bort Laban för för kanske 25 år sedan drabbades vi av läsarorkan och var tvungna att återinför honom. När vi tog bort Blondie för ett år sedan kunde vi knappt utföra våra dagliga sysslor i form av nyhetsbevakning mm på grund av alla läsare som stormade oss. Vi är väl medvetna om att Laban är "mossig" men vi vet också att 1) äldre läsare älskar den över allt annat och 2) att serien anses så vara så dålig att den nästan har blivit kult bland yngre läsare. Själv skulle jag inte tveka att kasta ut den. Samtidigt har jag stor respekt för läsarnas önskan. Även de äldres. Och framför allt hade vi gärna tagit in en ung och nyskapande svensk tecknare. Problemet är att för dyrt att publicera originalserier och att vi därmed är hänvisade till syndikatens urval. Hoppas jag därmed har besvarat dina frågor. PS: Bara för några minuter sedan fick jag i ett mail försvara publiceringen av Rocky. Den läsaren saknade Blondie men kunde trots allt trösta sig med Laban, den enda serien han "läser med glädje. Det är kort och konstrar inte till det i onödan.". Mvh Martin Andersson Redaktör på Sydsvenskan" Skön kille, Martin. "den enda serien han 'läser med glädje. Det är kort och konstrar inte till det i onödan.'" Fucken loled.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0