Danska spöktåg


Dagens spännande grej är att tunnelbanan i Köpenhamn inte har några förare! Det är helt enkelt spöktåg som åker omkring, lika ofta högt över jorden som långt ner under den.
Jag var där igår, och det var väldigt fräscht. Blev påmind om språkets barriärer, kände Europas dofter och blev rädd för psykiskt sjuka människor.

I informationslapparna på väggarna stod det att det fanns personal på tåget, om något skulle hände. Dessa såg jag inte röken av medan jag satt där, biljetten hårt i handen. Jag undrade så väldigt hur det fungerade. Varför inte fler städer har tunnelbana, om det blev massa protester från alla tunnelbaneförare när spöktågen sattes i bruk.
Och vad gör alla de nu? Kanske säljer de korv, eller knark.

Det negativa med min resa till Köpenhamn:
Jag SOMNADE precis när tåget körde över Öresundsbron. Jag hade ju likt en kolonialherre velat STÅTA, i tåget när vi körde över. Nu dreglade jag ner rutan istället, omedvetet lyssnandes på The Streets.

Men på det hela taget var det en värdig resa, och för att illustrera min upprymdhet över Danmark:
Jag hade med mig fredagens DN, oläst i min ryggsäck. Den var lika oläst när jag kom hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0