Irene Bonde ger svar på tal

Jag studerar bland annat Matte D nu. Av en kompis fick jag en gammal Matte D-bok alldeles gratis. Boken i fråga heter "Matematik 3000", komvux edition, och den utgavs 2001. Framsidan ser ut att vara gjord av en konstnär under influens av psykedeliska droger, och under en studiepaus häromdagen så mejlade jag förlaget, Natur och kultur, för att fråga vad fan som var meningen. Nedan följer mejlet.

 

 

"Hej!

Jag sitter med ett exemplar av boken Matematik 3000 för komvux (2001) av Lars-Eric Björk, Hans Brolin och Roland Munther framför mig och studerar. (ISBN: 978-91-27-51028-9)

När jag tog en paus för att koka mig en kopp kaffe tittade jag närmare på bokens framsida. Den består av ett kollage av bland annat en mun, en trebent plockad kyckling, spindelmannen, en ung man med djävulshorn och vad som ser ut att vara en Sovjetisk medalj.

För mig ter sig motiven underliga, och jag undrar om det finns någon som kan förklara varför just denna framsidan valdes till boken, och om det finns något syfte med den?

Jag bifogar en bild.

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Marcus Lindsköld"

 

Såhär ser den konstiga matteboken ut:

 

 

 

 

 

 

Efter ungefär ett dygn svarade en kvinna vid namn Irene Bonde.

 

______________________________________________________________________

Hej Marcus,

Det var tråkigt att du inte uppskattade omslaget. Jag kan hålla med om att det är speciellt.

Boken utkom för snart 10 år sedan och jag kan tyvärr inte redogöra för tankegångarna som konstnären som gjorde detta collage hade vid  det tillfället. Men jag hoppas att du uppskattar bokens innehåll desto mer.

Vänliga hälsningar,

 

Irene Bonde

Förlagsredaktör/Editor

Läromedel/Textbooks

Tel dir +46 8 453 87 88

[email protected]

Natur & Kultur

P.O. Box 27323, SE-102 54 Stockholm, Sweden

Besök/Visit: Karlavägen 31

Tel +46 8 453 86 00 Fax +46 8 453 87 91

www.nok.se

______________________________________________________________________

 

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker nog att Irene använder en ganska kaxig ton när hon säger att hon inte kan, jag citerar: "/.../redogöra för tankegångarna som konstnären som gjorde detta collage hade vid det tillfället."

Lite syrligt ja, och hon svarar inte heller på frågan varför just den bilden ändå valdes av hennes företag.

Nåväl, jag tänkte inte starta någon beef med Irene och hon var ju väldigt trevlig som svarade, så jag skrev såhär:

"Hej Irene!

Jadå, jag uppskattar bokens innehåll mycket, och jag kan ju alltid slå in den i något papper som man gjorde på mellanstadiet så jag slipper se framsidan. =)

Tacksam för snabbt svar och lycka till i framtiden!

Hälsningar Marcus"

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0