Musli, Lee "Scratch" Perry och sleazerock från Falkenberg

Igår tittade jag på Lee "Scratch" Perry. Han var gammal, hade rosa hår och svarta mjukisbyxor på sig. På kavajen hade han diverse guldbeslag och kepsen var helt belamrad med blingbling, likaså hans röda kängor. Över nästan hela ansiktet växte små krulliga skäggstrån som bildade ett täcke över den skrovliga och fläckiga hyn på den 73 år gamla mannen.

Likt en kung skred han sakta över scengolvet, ackompanjerad av trummis, gitarrist, basist och diverse samplingar som trummisen besatt höll takt med i ett par hörlurar. Han svepte långsamt med sin arm över publiken, gick vid flera tillfällen fram och lät publiken känna på hans svarta händer och guldiga ringar.

Eftersom han är lite av fader till reggaen så var det ju självklart en standardspelning ur just den genren. Inga utsvävningar, förutom en lätt touch av dub som ju också är Perry's gebit.
Han sjunger ju inte så jävla bra, och egentligen hade han inte behövt öppna munnen alls, för hans uppenbarelse räckte gott och väl.


Jag kände mig som på gymnasiet igen, när man alltid gick på konsert och rytmisk musik var något nytt och häftigt. (Och innan man var tvungen att göra definierande val om livet såklart.) En musik man kan dansa till och känna i hela kroppen. En musik med ett budskap om kärlek och frihet istället för droger och sex. Eller, haha, i en kontrast åtminstone: Ett avbrott från högstadiets hormonstinna, enkelspåriga och brölande hårdrock. Sleazerock från Falkenberg. Det var störst när jag var yngre, och kanske är det så fortfarande. Säg det med din bonnigaste röst: "Sleazerock från Falkenberg". Slitet, plattat hår på en 16-åring med nybrända tatueringar med klassiskt motiv. Dödskallarna och spaderässen slingrar sig uppför armen tillsammans med rosorna. Rockpowsingen är inövad, ur bakfickan på de extremt tajta svarta jeansen sticker en snusnäsduk upp, Jack Daniels som storebrorsan köpt ut för han är likadan, massa groupies som tror att man är med i ett riktigt band som snart kommer slå för att man varit med i musikdirekt i rådhuset i Laholm.
Den snyggaste killen jag sett i hela mitt liv spelade bas i ett Sleazerockband från Falkenberg.
Men igår var jag långt bort ifrån Falkenberg.


Jag och Crazytown vann La Liga på den näst svåraste svårighetsgraden på FIFA 10 häromdagen. Igår började vi spela med Man. City i Premier League istället. Vi spelade idag också, men det gick så dåligt så jag blev arg och vi stängde av efter två matcher.


Jag skrattade också ihjäl mig innan när Mowgli sade "musli". Med u.


Lee "Sratch" Perry



Lee "Sratch" Perry's sko som jag fotade med min mobilkamera

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0