Och de skulle göra allting nytt.

Jag tittar på kalendern. Jag ser att klockan är över 00:00. Plötsligt är det den 29 maj. Denna dag som jag väntat på i 6 månader.  26 veckor. 182,5 dagar. Så länge har jag burit detta skägg på min haka. Så länge har jag vänt mina tankar utåt och inåt. Så länge har detta projekt pågått. Till slut blev det större än både jag och Pude. Jag ska nu gå och lägga mig, och när jag vaknar upp i morgon kommer det vara en annan Smackan. Men samtidigt kommer allt jag varit att finnas kvar inuti mig. På ett sätt känns det här stort, och på ett sätt banalt. Livet kommer gå vidare. Om en vecka kommer allt att vara som vanligt igen. Men med en liten skillnad. Vi bestämde oss för något, och vi klarade det. 

Jag måste passa på att tacka Pude. En mörk kväll i november satt jag framför datorn i lärdomsstaden Lund och snackade med honom. Vi kom på idén att vi skulle odla varsitt skägg. Flera mil ifrån varandra, men ändock skägg. Det skulle bli ett projekt, och vi skulle se hur det påverkade vår självkänsla och våra relationer. Och vilket projekt det blev sen! Vilka dalar och toppar vi upplevt. Vilka underbara skäggstunder och vilka hemska upplevelser på våra kammare. 
  Vissa stunder bar min skäggbroder mig genom detta. Och vissa stunder bar jag honom. Det är säkert, att utan varandra hade vi aldrig klarat oss. Men nu har vi klarat det. Klockan har slagit och projektet har bara en sista sak kvar att uträtta. Den heliga rakningen. Imorgon är jag helt ledig. Jag kommer gå upp den stund jag behagar. (Kanske inte 08:00 som jag sagt. För det är jävligt sent och jag är jävligt trött.) Och så kommer jag låta det ta den tid det tar att bli av med detta som vuxit på mig, som lärt mig saker, som plågat mig. 

  Den sista dagen med skägg har också varit en av de bästa dagarna med skägg. Jag såg Zimbardo, jag gick på en trevlig promenad och jag trivdes i goda vänners lag hela resten av kvällen. Det kommer bli fler sådana dagar, med eller utan skägg. 

/Smacks


Kommentarer
Postat av: Pude

Vackert min vän, vackert.

2009-05-29 @ 09:52:31
URL: http://letitgrow.blogg.se/
Postat av: Kejnao

uj, så sentimentalt.

Ska bli intressant att se om allt det jobbiga med "den nye Smacks" paradoxalt nog satt i skägget. Mycket intressant..

2009-05-29 @ 13:37:18
Postat av: Smacks

^^

2009-05-29 @ 16:30:10
URL: http://letitgrow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0