Racketsport

Jag brukar spelar badminton. Oftast en gång i veckan, men ofta mer. Det är en spännande sport som kräver snabbhet, balans och motorik.
  Bredvid badmintonplanerna finns det tennisbanor och squash-hålor, och i omklädningsrummen byter alla racketsportsutövare om.
  Jag brukar spela klockan 8 på morgonen, för att det är billigast då, och att det är skönt att komma igång tidigt på morgonen. Detta innebär att jag är ganska ensam i omklädningsrummet, och kan därför välja vilken plats jag vill att byta om på. Oftast väljer jag platsen framför spegeln, narcissist som jag är. Jag breder ut mina saker över hela bänken, och byter om i en maklig takt.
   När jag varit där ett par gånger såg jag att det hängde en konstruktion på väggen bredvid spegeln. Det var en hårfön, och sedan jag upptäckte den har jag fönat mitt hår torrt varje gång jag duschat där. Det är riktigt nice, och frisyren blir skitsnygg sen.


Hårfön
 
Men så slog mig tanken: Jag har bytt om i hundratals omklädningsrum, för män, eftersom jag själv är man.
 Och det har fan aldrig suttit en hårfön bredvid spegeln om det nu ens funnits någon spegel! (Förutom i Sannarpshallen i Halmstad, men det räknas inte för det är en simhall.) 
  Min slutledningsförmåga sade mig alltså att det måste bero på faktumet att det är ett omklädningsrum för utövare av racketsport. Och vad är speciellt med utövare av racketsport? DE HAR LÅNGT HÅR!




Björn Borg


Rafael Nadal


De har långt hår alltså, men innebär det per automatik att de måste föna det efter att de duschat?
  Javisst, det skulle kunna förhålla sig så. Men jag tror också att det finns ett svar som kompletterar.
Racketsporter som Squash, Tennis, Badminton och Bordtennis utövas i par. Man är inte själv, och man är inte ett helt lag. Som rekreationell spelare behöver du alltså en snubbe som du spelar mot, och det är ju enklast om det är samma varje gång så man kan synkronisera sina scheman. Man kan tänka sig att relationen förtätas, och en smått metro-, homo-, bi-, eller transsexuell personlighet börjar framträda, och därför blir det extra viktigt att vara fin i håret. För ur ett traditionellt manlighetsperspektiv är det inte särskilt häftigt att föna sitt hår, vilket jag fått erfara de gångerna det faktiskt varit andra i omklädningsrummet samtidigt som jag utfört mitt värv. Då har jag velat skrika till dem och deras manliga tennispartners: JAG SPELAR BARA MED TJEJER!

    Samtidigt finner jag det intressant att jag ovetandes om det börjat spela badminton och odla långt hår samtidigt, när det finns en så tydlig korrelation mellan dessa variabler. Tiden får sedan utvisa huruvida jag kommer bli metrosexuell eller inte, på min sida står ju som nämnt faktumet att jag spelar med kvinnor (Och ibland en man.), men å andra sidan fönar jag ju faktiskt håret efteråt.
  I vilket fall skulle jag kunna drista mig till att säga att jag lyckats se en psykosocial förändring i mitt liv som konsekvens av mitt val att skaffa långt hår.

PERSONLIGHETSFÖRÄNDRINGAR SEDAN JAG BÖRJADE SKAFFA LÅNGT HÅR:

1. Jag har börjat spela badminton.


(Jag har beställt en kamera på internet, så i slutet av veckan kan ni förvänta er en hel massa man-bilder.)
(Pun intended.)

/Smacks

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0